Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


مهارتهای شغلی | کدام مهارت شغلی برای شما مهم‌تر است؟


برنامه ریزی توسعه مهارتهای فردی

همیشه عادت کرده‌ایم که شخصیت ما را تحلیل کنند و بگویند حالا که این تیپ شخصیتی هستی، بهتر است که به سراغ این شغل بروی و به سراغ آن شغل نروی. اما سمت دیگر این سوال هم – اگر مهم‌تر نباشد – کم اهمیت‌تر نیست. اگر به شغل خاصی علاقه دارم، چگونه برنامه ریزی توسعه مهارتهای فردی خودم را با آن شغل همسو کنم؟ به سراغ کدام مهارتها بروم؟

مستقل از اینکه دیگران چه پیش داوری در مورد توانمندی و ویژگیهای شخصیتی من دارند، دلم می‌خواهد که برای کسب مهارتهای ضروری در شغل مورد علاقه‌ام تلاش کنم. یا در آن حوزه‌ها بهبود پیدا خواهم کرد یا لااقل می‌گویم که تلاش کردم و دیدم که نمی‌شود.

این درس از سلسله درسهای برنامه ریزی توسعه مهارتهای فردی را می‌توانید به دو شیوه مرور کنید:

شیوه اول: من شناسنامه‌‌های مختلفی برای مهارتهای مختلف مورد نظرم تنظیم کرده‌ام و الان همانطور که قبلاً گفتیم، میخواهم سبد مهارتهایم را تشکیل دهم. برخی از مهارتها را در اولویت قرار دهم و برخی دیگر را کنار بگذارم. طبیعی است که فعالیت حرفه‌ای من می‌تواند روی تصمیم من نقش داشته باشد. اما دقیقاً چطور؟

شیوه دوم: مستقل از بحث سبد مهارت، من به شغل خاصی علاقه دارم و همیشه به آن فکر کرده‌ام. حالا می‌خواهم برنامه توسعه مهارتهای فردی خودم را تنظیم کنم. مسیر انجام این کار چیست؟

دیوید مایستر از اساتید اسبق دانشگاه هاروارد و مشاوران حرفه‌ای حوزه کسب و کار، در کتاب خود به نام True Professionalism طبقه بندی ساده اما کاربردی را مطرح می‌کند که در اینجا می‌تواند مورد استفاده‌ی ما هم قرار بگیرد:

نمایش کامل این مطلب برای کاربران آزاد متمم انجام می‌شود. ثبت نام به عنوان کاربر آزاد متمم، سریع و رایگان است و کافی است برای خودتان نام کاربری و رمز عبور تعریف کنید:

ثبت نام   نمونه درسهای کاربر‌‌آزاد

تمرین:

۱-  حداقل سه موقعیت شغلی مختلف را بنویسید و با دلیل توضیح دهید که هر کدام را به کدامیک از گروه بندی‌های چهارگانه فوق نزدیک‌تر می‌دانید.

۲- نگاهی به مهارتهایی که در درسهای قبل فهرست کردید و برای هر کدام شناسنامه درست کرده اید بیندازید. حالا ببینید با توجه به شغلی که به آن علاقه دارید کدام را باید در اولویت بالاتر قرار دهید و کدامیک را باید فعلاً کنار بگذارید یا اولویت آنها را کمتر کنید. به عنوان مثال، کسی که می‌خواهد تعمیرکار دستگاه‌های صنعتی بشود،‌ احتمالاً مهارت حل مسئله و تصمیم گیری را باید در مقایسه با مهارت ارتباطی در اولویت قرار دهد (تمرین دوم را برای خودتان انجام دهید و لازم نیست به ما بگویید)

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    saman gholami ، میترا کرمی ، سوسن میرزائی ، احمد نویسی ، رضا قلی پور

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری توسعه مهارتهای فردی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه توسعه مهارتهای فردی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۰۵ نظر برای مهارتهای شغلی | کدام مهارت شغلی برای شما مهم‌تر است؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    مائده ی عزیز.
    به طور خاص باید از مثال شما در مورد «مهندس» تشکر کنیم. شاید یکی از نکاتی که ما در تفاوت مهندس و تکنیسین کمتر مورد توجه قرار میدهیم همین است (منظور از مهندس و تکنیسین، موقعیت شغلی مهندس و موقعیت شغلی تکنیسین است و نه الزاما مدرک تحصیلی)
    مهندس در گروه بندی جراح مغز قرار میگیرد و تکنیسین میتواند در گروه متصدی داروخانه یا پرستار قرار بگیرد.
    (کسی که در یک نمایندگی تعمیرات خودرو به فعالیت مشغول است و عموماً حتی مالک خودرو را نمی بیند بیشتر به متصدی داروخانه شبیه است و کسی که به محل مشتری یا به محل کارخانجات میرود و با طرف مقابل به صورت چهره به چهره مواجه میشود، شاید به پرستار نزدیک تر شود).

    به همین دلیل در اکثر کشورهای توسعه یافته، میبینیم که تکنیسین بودن و مهندس بودن، دو شغل کاملاً مختلف است و هر دو مورد اعتماد و احترام هستند و عموما به صورت کاملاً مستقل مورد توجه قرار میگیرند.

    اما کم نیستند کسانی که در فرهنگ ما، تکنیسین را پله ای پایین تر از مهندس و مهندس را گام بعدی و بالاتر از تکنیسین می بینند.
    به همین دلیل، می بینیم که از مهندس انتظار میرود قطعات صنعتی را مورد به مورد بشناسد و در کارگاه ها، به خاطر آشنا نبودن با کار تجهیزات و ماشین آلات، مورد تمسخر تکنیسین ها قرار میگیرد و تکنیسین ها هم، به دنبال کنکور و ادامه تحصیل و موارد مشابه هستند تا بتوانند مهندس شوند و پا به پله ی بعدی بگذارند.

    در حالی که با توضیحات بالا، می بینیم که این دو شغل، حتی نیازمند دو جنس مهارت کاملاً متفاوت است و در طول یکدیگر قرار نمی گیرند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .