Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


شاخص‌های پیش بینی کننده و نقش آنها در تحلیل سیستم‌ها


شاخص چیست و شاخصهای پیش بینی کننده چه هستند

شاخص های پیش بینی کننده یا Predictive Indicators یکی از مفاهیم مهم در تحلیل سیستمها و ساختارها هستند که با وجود سادگی، با بسیاری از انواع دیگر شاخص، اشتباه گرفته می‌شوند. اجازه بدهید این درس متمم را با یک داستان عشقی – تخیلی آغاز کنیم:

فرض کنیم که دختری از آشنایان دور شما به نام سارا  این هفته ازدواج کرده است و از شما پرسیده اند که به نظر شما، چقدر احتمال دارد که این دو نفر در نخستین سال زندگی مشترک، از یکدیگر جدا شوند؟

فرض کنیم شما هم مانند معدودی از هموطنان نازنین‌مان، به هر حال علاقه دارید در این زمینه هم – مانند سایر زمینه‌ها – اظهار نظر تخصصی داشته باشید. اما به هر حال متممی هستید و فرهنگ متمم این است که «قضاوت کردن» را «منطقی و اجتناب ناپذیر» می‌داند، ولی «پیش داوری کردن» را کاری نادرست و ناشی از ناپختگی. به همین دلیل، می‌گویید: بدون کسب هر گونه اطلاعات، هر چه بگویم پیشداوری است. باید به تعدادی از سوالات من پاسخ دهید تا من بتوانم قضاوت بهتری داشته باشم و تخمین بزنم که چند درصد احتمال دارد که این دو نفر در نخستین سال پس از ازدواج از هم جدا شوند.

شاخصهای پیش بینی کننده

طرف مقابل می‌گوید: نمی‌خواهم به تو اطلاعات زیادی بدهم. اما ده سوال را به تو نشان می‌دهم و می‌توانی تنها پاسخ سه مورد از آنها را بخواهی و بپرسی:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

حالا شاید بتوان کمی دقیق‌تر، برخی از حرف‌های قبلی متمم را مرور کرد. مثلاً اینکه ساعات خواب، میتوانند شاخص پیش بینی کننده بیماریهای قلبی باشند یا اینکه ابزار یادداشت برداری شما، می تواند شاخص پیش بینی کننده توانایی یادآوری شما در آینده باشد.

واقعیت این است که هر پارامتری ممکن است به نوعی شاخص پیش بینی کننده باشد.

بسیاری از نمونه‌های آماری که ما در تحقیقات و بررسی‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهیم، می‌توانند شبیه این کارخانه باشند. هیچ وقت، نمونه‌ای که برای تحقیق انتخاب می‌کنیم، شامل تمام مردم کره‌ی زمین نیست و همین مسئله باعث می‌شود که همیشه خطای تحلیل وجود داشته باشد. خصوصاً عواملی که ارتباط منطقی مستقیم با مسئله مورد تحلیل ما ندارند.

به همین دلیل، همیشه تحلیل گران، دقت دارند که در بررسی‌ها و مطالعات خود، داشتن همبستگی آماری و نیز رابطه‌ی یک شاخص با شاخص دیگر به عنوان پیش بینی کننده را، با رابطه‌ی علت و معلول، اشتباه نگیرند.

تمرین:

۱- با جستجو در اینترنت و نقل منبع، یک شاخص پیش بینی کننده را مثال بزنید (این قسمت حتماً باید منبع داشته باشد – مانند مثالهای داخل درس بالا).

۲- بدون جستجو و صرفاً با مراجعه به ذهن و نگرش و پیش داوری خودتان، یک شاخص پیش بینی کننده را که عموم مردم به آن باور یا توجه دارند مطرح کنید و بگویید که شما چه شاخصی را می‌شناسید که به نظر شما میتواند پیش بینی کننده بهتری باشد. در این قسمت فقط نظر شخصی شما مهم است و هر چه بگویید قابل پذیرش خواهد بود.

مثلاً ممکن است یک نفر بگوید: به نظر من تعداد صفحات کتابهایی که هر نفر در ماه می‌خواند، می‌تواند در مقایسه با درآمد ماهیانه یک فرد، شاخص بهتری برای شادمانی یا افسردگی او باشد.

۳- آیا موردی را در ذهن دارید که در آن، مردم، پیش بینی کننده بودن یک شاخص را اشتباهاً به عنوان علت، تلقی کنند؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    امیر جمالی منش ، محمد موسی‌پور ، محمدرضا غلام وند ، مسیح پورحقانی ، سینا احمدی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری آشنایی با سیستم کنترل مدیریت به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه آشنایی با سیستم کنترل مدیریت
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۶۹ نظر برای شاخص‌های پیش بینی کننده و نقش آنها در تحلیل سیستم‌ها

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : فواد انصاری

    تمرین اول

    شاخص امنیت شغلی Job security  یکی از شاخص هایی ایت که هم روی سلامت روحی و روانی تاثیر داره و هم روی وضعیت اقتصادی و ثبات کشور . این شاخص میگه اگر من سرکار بودم چند درصد احتمال داره اخراج بشم یا کارم رو از دست بدم . تو ایران به غیر از شغل های دولتی و شغل هایی که خود شما صاحب شرکت یا مغازه و کسب و کار خود هستید در سایر شغلها امنیت شغلی پایینه .

    آمار سال 2012 به ترتیب اسم چند تا کشور را آورده است :‌

    در این لیست سوییس با 2.8 درصد احتمال دارای بالاترین امنیت شغل بوده (2.8 درصد احتمال داره که یک سوییسی شغلش رو از دست بده)

    تمرین دوم

    به نظرم پایین بودن ساعت مطالعه در کشور که دقیقا نمیدونم چقدره باعث اکثر مشکلات ماست از مشکلات اقتصادی بگیرید تا فرهنگی و وقتی این آمار رو با کشوری مثل ژاپن یا آلمان مقایسه میکنیم می فهمیم که چرا با هم اینقدر تفاوت داریم .

    تمرین سوم

    رابطه مدرک تحصیلی یا سواد با ثروت

    مردم انتظار دارند که هرچه مدرک تحصیلی آنها و یا معلومات آنها بالاتر بره ثروت آنها نیز بیشتر میشه ولی به نظرم ربطی نداره شاید اگر 100 نفر ثروتمند برتر دنیا را هم ببینیم تعداد خیلی کمی از آنها مدارکی مثل دکترا دارند و اکثر هوش تجاری یا به قول عامیانه مغز اقتصادی و شجاعت بیشتر داشته اند .

     

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .