Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


عمل زدگی: یکی از مشکلات سازمانها در مرحله نوزادی


چرخه عمر سازمان و سازمان در مرحله نوزادی

قبلاً در مورد چرخه عمر سازمان و تولد سازمانها صحبت کردیم و گفتیم که تولد نیازمند تعهد است. طبیعی است که تولد هر سازمانی، خطرات و ریسک‌هایی را هم با خود به همراه دارد.

هنوز فروش آغاز نشده، اما هزینه‌ها آغاز شده است. هر یک از کسانی که قرار است برای به دنیا آوردن این نوزاد تلاش کنند، قبلاً ساعت‌های خود را به شکلی به پول و ارزش اقتصادی تبدیل می‌کرده‌اند و حالا باید آن درآمدها را رها کنند – یا کاهش دهند – بدون اینکه درآمد جدیدی جایگزین آنها شده باشد.

«تعهد بنیان گذاران» و «خطر و ریسک موجود» دو کفه‌ی یک ترازو هستند و تا زمانی که میزان «شوق حاصل از تعهد» از «ترس ناشی از ریسک» بیشتر نشود، عملاً این نوزاد تازه، پا به دنیا نخواهد گذاشت.

 به هر حال، به فرض اینکه این نوزاد، متولد شود و پا به دنیا بگذارد، چالش‌ها و سختی‌های جدید آغاز می‌شوند. معمولاً همه چیز به همان خوبی که پیش بینی می‌شد جلو نمی‌رود. مشکلات و سختی‌ها یکی پس از دیگری به وجود می‌آیند و شاید قسمت قابل توجهی از وقت بنیان گذاران یک شرکت تازه تاسیس، به جای اینکه صرف اصل ماجرا شود، به حاشیه‌های کار بگذرد.

در این درس و درس بعد برخی از اشتباهات سازمانها را در دوره نوزادی با هم مرور خواهیم کرد. بحث را با بحران عمل زدگی یا Action Orientation آغاز می‌کنیم.

قبل از هر چیز دقت داشته باشیم که عمل زدگی را با عمل گرایی (یا پراگماتیسم) اشتباه نگیریم.

عملگرایی که در حوزه‌های مختلف اعم از فلسفه و اقتصاد و سیاست معانی متفاوتی پیدا می‌کند، در زبان روزمره‌ هم به کار می‌رود و معمولاً معنایی که در زبان روزمره از پراگماتیسم یا عملگرایی مد نظر است به معنای سیاسی آن نزدیک‌تر است: کسانی که امکانات عملی و مصلحت روز را بر اعتقادات و باورهای خود ترجیح می‌دهند.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های کارآفرینی برای اعضای ویژه متمم امکان‌پذیر است.

  تعداد درس‌ها: ۶۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۱۴۷ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۶۴۲ مورد

پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در این‌جا ببینید:

  نقشه راه یادگیری درس‌های متمم

دوستانی که درس‌های کارآفرینی متمم را مطالعه کرده‌اند،‌ به درس‌های زیر هم علاقه نشان داده‌اند:

  مدل کسب و کار  |  بیزینس پلن  |  ارزش آفرینی

  تصمیم گیریاستراتژیتفکر استراتژیک | داستان کسب و کار

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مسیر شغلی

  دیجیتال مارکتینگ  |  برندسازی  | پرسونال برندینگ

  مذاکره  |  مهارت ارتباطی  | توسعه فردی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین:

۱- مصداقی از عمل زدگی را در زندگی شخصی خود یا اطرافیانتان جستجو کنید و در صورت امکان برای دوستان متممی خود بنویسید.

۲- اگر در تجربه‌ کاری خود، خاطراتی از عمل زدگی در دوران نوزادی یک شرکت یا سازمان را دارید، لطفاً برای ما هم تعریف کنید.

۳- در این درس، به «شتاب در کسب درآمد» به عنوان یکی از علت‌های عمل زدگی اشاره شد. چه علت‌های دیگری را برای این نوع رفتار می‌شناسید؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۰ نظر برای عمل زدگی: یکی از مشکلات سازمانها در مرحله نوزادی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هیوا

    1-گاهی در روابط عاطفی آنقدر عجله می‌کنیم که به نقطه خاصی برسیم!، که بسیاری از مسائل مهم را نادیده می‌گیریم. مثلاً اینکه مناسب همدیگر نیستم، اینکه این رابطه پایدار نیست، اینکه یه جای کار می‌لنگه و...
    نمیتونم از این بیشتر بازش کنم ;)

    2-شک دارم که این تجربه من مصداق خوبی برای این بحث باشه ولی به هرحال مطرحش می‌کنم. حدود 4-5سال پیش به کمک یکی از چهره‌های ماندگار کشور، تعدادی نهال و میوه جدید که در بازار ایران وجود نداشتند(مثل آربوزیا، اله‌گنوس و حدود ده نوع دیگر) را تهیه کردیم و کاشتیم. هدف گسترش و توزیع این نهال‌ها بین باغداران شهر خودمون بود. خیلی سریع شروع کردیم و یک سری کارها را سریع انجام دادیم اما مهمترین موضوعات مانند نحوه ترغیب باغداران و یا تهیه اطلاعات علمی کافی در مورد این درختان و میوه‌ها را بررسی نکرده بودیم. وقت نداشتیم برای این کارها!. در آخر بعد از 2 سال شکست را پذیرفتیم و بساطمان را جمع کردیم! و کلی هم ضرر کردیم.

    3-دلیل دیگر عمل زدگی، می‌تواند ترس از شرایط غیر پایدار و مبهم کنونی باشد. شاید دست کم گرفتن سختی و پیچیدگی اجرای آن ایده‌ها و کارها دلیل دیگری برای عمل‌زندگی باشد.

    __________________________________________________
    گزارش یک اشتباه احتمالی در انتشار این مطلب: در ابتدای متن آمده که"قبلاً در مورد چرخه عمر سازمان و تولد سازمانها صحبت کردیم و گفتیم که تولد نیازمند تعهد است. ". پس مطلب مربوط بر تعهد مقدم است بر این مطلب عمل زدگی. اما در مستطیل سبزرنگ انتهای مطلب و بالای کامنت‌ها که توالی مطالب مربوط به این درس را نشان می‌دهد، "عمل‌زندگی" قبل از مطلب مربوط تعهد آمده است.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .