Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)

سوالات متداول در مورد کامنت گذاری در متمم

پرسش های متداول متممی ها

۳۰۰۰-چه دیدگاه‌هایی در متمم تایید نمی‌شوند؟

۳۰۰۵-آیا ممکن است متمم دیدگاه منتشر شده‌ی من را حذف کند؟

بله. ممکن است!

این کار صرفاً و منحصراً در موارد زیر انجام می‌شود:

  •  وقتی کامنت به تمرین ارائه شده در درس مربوط نیست
  • مطالب مطرح شده در کامنت، به شکلی است که متمم مناسب می‌بیند که آن را به محتوای درس اضافه کند تا همه‌ی دوستان شما، آن را ببینند. خصوصاً کامنت‌ها و نظراتی که محتوای درس را تکمیل می‌کنند و نواقص آن را برطرف می‌کنند. معمولاً متمم در این موارد، کامنت را حذف می‌کند و نام شما را به عنوان مشارکت کننده در تولید محتوا در زیر درس اضافه می‌کند.
  • وقتی سوالی مطرح شده که به هر دلیل، تاریخ آن سوال گذشته است. به عنوان مثال، فرض کنید دوستی در جایی کامنت می‌گذارد و توضیح می‌دهد که حاشیه یادگیری، برای او ارسال نشده است (که البته ما ترجیح می‌دهیم این مطلب از طریق پیام اختصاصی به ما اطلاع داده شود). همکاران متمم پس از پیگیری و انجام دستور ایشان، مطلب مطرح شده را حذف می‌کنند.
  • وقتی که کامنتی صرفاً در حد احوال پرسی و تعارفات بوده است: ما معمولاً در نخستین اظهار نظرهای دوستان متممی، سخت گیر نیستیم و علاقمند هستیم که مشارکت، به هر شیوه‌ای آغاز شود. بنابراین اگر کسی در نخستین مشارکت خود، صرفاً بنویسد: ممنون! همین دیدگاه را منتشر می‌کنیم. اما در آینده و پس از اینکه چنین‌ فردی، تعداد زیادی کامنت‌ها و دیدگاه‌های غنی و تفصیلی و آموزنده مطرح کرد، سیستم مدیریت محتوای متمم، آن “ممنون” روزهای نخست را حذف می‌کند. این کار به نفع دوستان متممی نیز هست. چون ما در مقایسه دوستان، کل امتیاز آموزنده آنها را بر تعداد نظراتشان تقسیم می‌کنیم و حذف نظرات کوتاه و ساده، متوسط امتیاز آنها را افزایش می‌دهد.
  • وقتی بررسی‌های بیشتر نشان دهد که کامنت شما، یکی از ویژگی‌های مطرح شده در بند ۳۰۵۰ را دارا بوده است.

۳۰۱۰-یک کامنت یا تمرین خوب در متمم دارای چه ویژگی‌هایی است؟

متمم یک سری قواعد را تحت عنوان قوانین کامنت گذاری منتشر کرده است. پیشنهاد می کنیم که قبل از درج کامنت در متمم

این مطلب را مطالعه بفرمایید:

یک کامنت یا تمرین خوب در متمم دارای چه ویژگی‌هایی است؟

۳۰۲۰-چه نکاتی را برای بهبود کیفیت کامنت‌هایم رعایت کنم؟

 

icon-1  سعی کنیم به وقت سایر دوستان متممی احترام بگذاریم. خواندن هر کلمه‌ای از متن، زمان می‌برد. احوال پرسی‌های طولانی. تشکر کردن بی دلیل. خوش آمد گویی به سایر دوستان، همه و همه، می‌تواند موجب اتلاف وقت دوستان عزیز متممی شود که در لا به لای تمرین‌ها و کامنت ها به دنبال نکات تکمیلی آموزشی می‌گردند.

icon-1  در درس‌هایی که یک تمرین مشخص مطرح شده است، صرفاً در پاسخ به همان تمرین، مطلب خود را بنویسید. اگر توضیحی اضافه لازم است و یا مطلبی که مطرح شدن آن را صلاح می‌دانید، آن را از اصل بحث جدا کنید و به صورت پی نوشت یا پیش نوشت، مطرح کنید تا برای دوستانی که مطالب شما را می‌خوانند، تشخیص و تفکیک آنها ساده‌تر باشد.

icon-1  جمله‌بندی‌های خود را به صورت دقیق و کامل انجام دهید. متمم اصراری بر نگارش رسمی ندارد و اتفاقاً در بسیاری از موارد، محاوره‌ای نوشتن را به نگارش رسمی روزنامه‌ای ترجیح می‌دهد. اما بدیهی است که محاوره‌ای نوشتن، با ناقص نوشتن تفاوت دارد.

icon-1  به طول کامنت و دیدگاه خود، دقت و توجه داشته باشید. نه کوتاه نویسی ایراد است و نه بلند نویسی، مزیت. آنچه مهم است توجه به این مسئله است که دوستان شما، برای مطالعه‌ی دیدگاه شما وقت می‌گذارند و مهم است که پس از خواندن آن، احساس رضایت را تجربه کنند و ببینید که نکته‌ی جدیدی آموخته‌اند. اگر مطرح کردن آن نکته مثلاً نیازمند ۶۰۰ کلمه است، نوشتن ۲۰۰ کلمه کوتاه نویسی نامطلوب است و استفاده از ۱۰۰۰ کلمه، طولانی کردن بی مورد.

icon-1  به کامنت گذاری به عنوان یک فرایند ایجاد محتوای آموزشی نگاه کنیم. همیشه وقتی کامنت می‌نویسیم و تمرین حل می‌کنیم، از خودمان بپرسیم کسی که خواندن این کامنت را آغاز می‌کند،‌ آیا در لحظه‌ی به پایان بردن کامنت یا پاسخ تمرین من، دستاورد جدیدی دارد؟ یا همان آدم قبلی است که سی ثانیه از وقتش یا سه دقیقه از وقتش را من سوزانده‌ام؟ اگر به تمرین‌های متمم نگاه کنید، بسیاری از نکاتی که دوستان متممی در تمرین‌ها مطرح کرده‌اند، ارزشمندتر و کاربردی‌تر از اصل درس است و حتی ما خیلی وقت‌ها، متن تمرین‌ها را به متن درس اضافه می‌کنیم. به خاطر داشته باشیم که هر یک از ما در متمم یک معلم هستیم که دانسته‌ها و تجربیات خود را برای ارائه به دیگران هدیه می‌دهیم.

icon-1  از بحث‌ و گفتگوهای دو نفره تا حد امکان اجتناب کنیم. خصوصاً اگر این بحث و گفتگوها به تشکر و قدردانی و گپ زدن محدود است. فقط در صورتی در پاسخ دوستان خود، مطلبی منتشر کنیم که مطمئن هستیم آن دوست عزیز و سایر دوستانی که مطلب را می‌خوانند خوشحال و راضی خواهند شد. ما گاهی اوقات برای پاسخ به یک دوست متممی خود، یک جلسه‌ی نیم ساعته‌ی چند نفری می‌گذاریم، چون معتقدیم ارزش پاسخ یک تمرین از ارزش یک درس رسمی کمتر نیست و دوستان زیادی تمرین‌ها را می‌خوانند. در همان فاصله می‌بینیم یک نفر دیگر از دوستانمان، جواب هفت نفر دیگر را داده است!

icon-1  دقت کلامی داشته باشیم. درس مهارت ارتباطی در متمم، می‌تواند راهنمایی خوبی برای یادگیری دقت کلامی باشد. کمی برای نگارش خود وقت بگذاریم. «به نظرم می‌رسد» با اینکه «من مطمئن هستم» فرق دارد. «من می‌دانم» با «من گمان می‌کنم» فرق دارد. «تحقیقات اثبات کرده است» با «در برخی از تحقیقات انجام شده، گزارش شده است که…» فرق دارد. «مهم‌ترین ریشه‌ی این مشکل…» با «یکی از مهم‌ترین ریشه‌های این مشکل…» فرق دارد. حتی با «من فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین ریشه‌های این مشکل…» هم تفاوت خواهد داشت.

icon-1  در تمرین‌ها و کامنت گذاری، تا حد امکان از زبان و بیان خودتان استفاده کنید.  تمرین‌ها و کامنت‌های متمم برای این در نظر گرفته شده‌اند که در مورد یک مفهوم بیشتر فکر کنیم و بیشتر مطالعه کنیم. لطفاً تا حد امکان در تمرین‌ها یافته‌ها و اندیشه‌های خودتان را بنویسید و از کپی کردن از سایر منابع به شدت اجتناب کنید.

۳۰۳۰-چرا کامنت گذاری و اظهار نظر، تا این حد برای متمم مهم است؟

متمم علاقمند است که بیش از آنکه یک محل آموزشی باشد، یک جامعه یادگیرنده را شکل دهد. فضایی که اعضای آن، به یکدیگر یاد می‌دهند و از یکدیگر می‌آموزند.

اگر چه متمم می‌کوشد به صورت پیوسته، درس‌های جدید و مطالب جدید را تولید و ارائه کند، اما انگیزه‌ی اصلی از نشر مطالب، ایجاد فضا و بستر و بهانه‌ای است که دوستان متممی بتوانند حول آنها، تجربیات و دیدگاه‌ها و مطالعات و تحلیل‌های خود را ارائه کنند.

هم اکنون نیز مروری به دیدگاه‌ها و کامنت‌های متمم نشان می‌دهد که بسیاری از دیدگاه‌های مطرح شده در متمم، از مقالات مطرح شده در بسیاری از فضاهای آموزشی دیگر، غنی‌تر هستند و مطالعه و بررسی‌های ما هم نشان می‌دهد که دوستان متممی فعال، بخش قابل توجهی از زمان خود را در متمم برای مطالعه‌‌‌ی دیدگاه‌های دوستان خود، صرف می‌کنند.

 اهمیت نظرات و دیدگاه‌های دوستان متممی در حدی برای متمم ارزشمند است، که برای هر یک از آنها لینک مستقل را اعلام می‌کند و در درس‌ها و بحث‌ها هم به آنها ارجاع می‌دهد. 

به عبارتی، نظرات دوستان را هم، قطعه‌های مستقل محتوا در نظر می‌گیرد و نه صرفاً مطلبی که در حاشیه‌ی درس اصلی مطرح شده است.

۳۰۴۰-در حال حاضر، چه گزارش‌هایی در مورد کامنت‌ها ارائه می‌شود؟

مهم‌ترین گزارشی که در مورد کامنت‌ها ارائه می‌شود، در پروفایل دوستان متممی نمایش داده می‌شود.

با توجه به اینکه خود شما هم در متمم، اظهار نظر داشته‌اید و کامنت ثبت کرده‌اید، با مراجعه به صفحه پروفایل‌تان، می‌توانید این گزارش را مشاهده کنید.

ما در متمم، دیدگاه‌های هر یک از دوستان متممی را به دو شکل فهرست می‌کنیم. یکی به ترتیب تاریخ مطرح شدن آنها (جدیدترین دیدگاه در بالای فهرست قرار می‌گیرد) و دیگری به ترتیبی که دیگر دوستان متممی به آنها رای داده‌اند.

البته در کنار صفحه‌ نیز (در حال استفاده از دسکتاپ یا تبلت) می‌توانید گزارش آخرین نظرات مطرح شده و همینطور گزارش نظراتی که طی هفت روز اخیر، بیشترین تعداد رای متممی‌ها را کسب کرده‌اند، مشاهده کنید.

۳۰۵۰-من پول داده‌ام! حالا متمم می‌گوید باید مشق هم انجام بدهی!

حدود هزار درس در متمم، برای مطالعه مقدماتی (!) در نظر گرفته شده است که حدود نیمی از آنها به صورت دسترسی باز و یا برای کاربران آزاد و نیمی از آنها برای کاربران ویژه است. برآورد ما این است که مطالعه کامل نیمی از آنها (به فرض آنکه نیمی دیگر سلیقه‌ی من یا نیاز من نیست)  و انجام تمریناتشان، با اختصاص زمان متعارف، به چیزی در حدود یک سال نیاز خواهد داشت.

با این حال، ما برای این هزار درس، محدودیتی در  نظر نگرفته‌ایم و با وجودی که باور داریم مطالعه بدون انجام تمرین، بیشتر نوعی رضایت کاذب و توهم یادگیری ایجاد می‌کند، این نوع مطالعه را پذیرفته‌ایم.

اما بخش دیگری از متمم (که به موازات بخش اول در حال توسعه است و در آینده هم سهم بسیار بزرگتری را به خود اختصاص خواهد داد) مطالب و درس‌هایی است که یادگیری آنها جز از طریق انجام تمرین و وقت گذاشتن ممکن نیست. در واقع، کاربری ویژه متمم، جدا از بحث حمایت از دوام این پروژه، به معنای خرید حق دسترسی به همه چیز نیست. بلکه به معنای پرداخت شهریه‌ی ورود به یک محیط آموزشی است.

متمم کسی را که کاربر آزاد است، یک مطالعه‌ کننده‌ی حرفه‌ای و کسی را که کاربر ویژه است، یک دانشجوی قطعی می‌داند.

طبیعی است که پرداخت شهریه در دانشگاه، نمی‌تواند (یا بهتر است بگوییم: نباید!) به معنای خرید قطعی مدرک و فارغ التحصیلی تضمینی و کسب نمره‌ی قبولی و حضور در ترم‌های بالاتر باشد.

متمم خود را به فضای دانشگاهی (به معنای علمی آن و نه شکل رایج آن در کشور) نزدیک‌ می‌بیند و بدون انجام درس و مشق و تمرین، نمی‌تواند بپذیرد که با یک دانشجوی حرفه‌ای مواجه است.

بنابراین، اگر چه کاربری ویژه و پرداخت حق اشتراک، برای بخشی از درس‌های متمم ضروری است، اما این شرط لازم، برای دسترسی به محتوای آموزشی، شرط کافی نیست و تلاش و تمرین و مشارکت، این فضا را تکمیل می‌کند.

می‌دانیم که این تصمیم متمم، یک تصمیم اقتصادی نیست و اگر به متمم، به عنوان یک کسب و کار نگاه می‌کردیم (چنانکه بسیاری از موسسات و مراکز آموزشی به آموزش به دید کسب و کار نگاه کرده‌اند)‌ هرگز تا این حد بر روی انجام تمرین‌ها اصرار نداشتیم. اما حاضریم مخاطبان خود را کاهش دهیم و از درآمد و سود و سهم بازار بزرگ صرف نظر کنیم و دچار ریزش در درس‌ها و ثبت نام‌ها شویم، اما تغییرات عمده و جدی و عمیق در دانش و نگرش و رفتار معدود دوستانی را مشاهده کنیم که به صورت حرفه‌ای و با صرف وقت و تلاش و انرژی، توسعه دانش و مهارت خود را دنبال می‌کنند.

متمم، مشارکت در یادگیری و حل تمرین‌ها را به عنوان یک استراتژی برای نزدیک شدن به یک محیط آموزشی حرفه‌ای انتخاب کرده و تصمیم گرفته است ضمن پرداخت هزینه‌های این تصمیم، هرگز از این استراتژی عدول نکند.

۳۰۶۰- آیا می‌توانم به کامنت‌ها و تمرین‌های سایر دوستانم در تمرین‌هایم اشاره کنم؟

بله. اجازه بدهید این کار را با یک مثال شرح دهیم.

فرض کنید سیمین ابراهیمی بخواهد به کامنتی که قبلاً گذاشته است ارجاع دهد. به صفحه پروفایل خودش می‌رود و لینک کامنت را کپی می‌کند:

کامنت سیمین ابراهیمی

و بعد در قسمت کامنت می‌نویسد (احتمالاً سیمین اینطوری شروع می‌کند: دوستان عزیزم! سلام. …):

آپلود کردن عکس و کامنت گذاری

بعد از انتخاب کردن متن و کلیک روی آیکون بالا می‌تواند لینک کامنت را در پنجره‌ای که باز می‌شود قرار دهد:

simin-comment-3

و سپس روی دکمه افزودن پیوند کلیک کند تا کامنت او به صورت هایپرلینک نمایش داده شود.

۳۰۷۰-چگونه میتوانم در تمرینهایم محتوای تصویری تولید کنم؟

در خصوص نحوه انتشار عکس در تمرین ها لطفا به لینک زیر مراجعه بفرمایید.

راهنمای تولید محتوای تصویری برای تمرین‌های متمم

۳۰۸۰-دوستان در حل تمرین ها، تخلف غیر اخلاقی مرتکب میشوند، چگونه به متمم گزارش دهم؟

برای آشنایی با گزارش تخلف در تمرین ها لطفا به لینک زیر مراجعه بفرمایید.

متمم در پرونده‌ی افراد متخلف، تخلف آنها را کنار نامشان ذکر خواهد کرد

۳۰۹۰-آیا قرار است گزارش‌ دیدگاه‌ متممی‌ها، در متمم تکمیل‌تر شود؟

به هر حال، همه‌ی بخش‌های متمم، مانند روالی که تا امروز طی شده است، به صورت دائمی در حال بهبود و توسعه هستند و بحث گزارش دیدگاه‌ها نیز از این مسئله مستثنی نیست.

متمم در آینده، گزارش‌های دقیق‌تری از تحلیل دیدگاه‌ها ارائه خواهد کرد و آنها را به تفکیک درس‌ها و موضوعات نمایش خواهد داد.

برخی از کارکردهای گزارش‌ها در آینده‌ی متمم
  • استفاده از این گزارش‌ها و استناد به آنها به جای رزومه‌های رسمی که این روزها تقریباً همه به کم اعتباری آنها و نیز تاثیر کم آنها در پیش بینی کارآیی آتی ما در موقعیت‌های مختلف شغلی پی برده‌اند.
  • شناخت بهتر دوستان متممی از یکدیگر
  • ارائه درس‌های محدود به افراد محدود برای بهبود کیفیت آموزش
  • تشخیص دانشجویان توانمند و حمایت از آنان

موارد دیگری هم به عنوان کارکردهای این گزارش‌ها در نظر گرفته شده که به سبک همیشگی متمم، پس از اجرایی شدن، به صورت دقیق اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

 

سوالات متداول متممی‌ها در مورد امتیازهای آموزنده  سوالات متدوال متممی‌ها در مورد محتوا   سوالات متدوال متممی‌ها در مورد ثبت نام