Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


انگیزه های انسان‌ها در گیمیفیکیشن


طراحی گیفیمیکیشن - کدام انگیزه‌ها به کمک انسان می‌آیند؟

افراد بسیاری گیمیفیکیشن را معادل امتیاز دادن و امتیاز جمع کردن و اعطای مدال و نشان و اعلام امتیازهای برتر می‌دانند (همان چیزی که از آن به عنوان PBL نام برده می‌شود).

به عبارت دیگر این افراد، فکر می‌کنند که اگر المان‌های رایج در طراحی ساز و کار بازی را مثل آش با هم مخلوط کنند، توانسته‌اند یک بازی بسازند و مخاطب را درگیر کنند.

اما تقریباً همه‌ی متخصصان گیمیفیکشن بر این باور هستند که برای طراحی یک بازی خوب و درگیر کردن مخاطب در آن،‌ لازم است انگیزه‌های مخاطب را بشناسید و ببینید که کدامیک از آن‌ها را می‌توانید در طراحی بازی خود دخیل کنید.

هر چقدر انگیزه‌های متنوع‌تری را در طراحی بازی خود پوشش دهید، بازی‌سازی شما موفق‌تر خواهد بود و می‌توانید افراد بیشتری را درگیر یا اصطلاحاً Engage کنید.

شناخت انگیزه های انسانی در گیمیفیکیشن و بازی سازیدر این درس قصد داریم تعدادی از انگیزه‌هایی را که می‌توانند شوقِ ورود به بازی یا ماندن در بازی را افزایش دهند با هم مرور کنیم (+/+/+).

دستاوردهای مادی

قاعدتاً یکی از نخستین انگیزاننده‌هایی که می‌تواند فردی را به ورود به یک بازی یا ماندن در آن ترغیب کند، دستاوردهای مادی، ملموس و مستقیم است. منظور از دستاوردهای مستقیم، کسب مستقیم منافع مالی، یا گردآوری دارایی‌ها و امکاناتی است که به هر علت، برای شما ارزشمند هستند.

مثلاً زمانی که شما درگیر امتیاز جمع کردن از یک فروشگاه پوشاک می‌شوید، قاعدتاً یکی از هدف‌های اصلی شما این است که بتوانید با استفاده از این امتیازها، تخفیف بگیرید. این تخفیف یک دستاورد کاملاً مادی محسوب می‌شود.

هم‌چنین وقتی در یک بازی کامپیوتری، مثلاً شبیه‌سازی رانندگی، امتیاز جمع می‌کنید، انتظار دارید که اتوموبیل‌های قدرتمندتری در اختیار شما قرار بگیرد و به اصطلاح، Unlock شوند. در این‌جا هم یک دستاورد کاملاً مستقیم کسب می‌کنید و در واقع چیزی، هر چند مجازی، به داشته‌های شما افزوده می‌شود.

به سختی می‌توانید نمونه‌ای از بازی‌سازی را ببینید که روی این انگیزه انگشت نگذاشته باشد و روی آن کار نکند. اما از آن‌جا که این عامل انگیزاننده به تنهایی نمی‌تواند کسی را برای مدت طولانی درگیر کند، در طراحی بازی به سراغ انگیزاننده‌های دیگر هم می‌روند.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز. این درس برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به مجموعه درس‌های گیمیفیکیشن، به درس‌های بسیار بیشتری هم دسترسی پیدا می‌کنید که فهرست آن‌ها به شرح زیر است:

 فهرست درس‌های متمم

البته با توجه به علاقه‌ی شما به گیمیفیکیشن، شاید بهتر باشد مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مدیریت ارتباط با مشتری

 سواد دیجیتال

  دیجیتال مارکتینگ

  شبکه های اجتماعی

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم درس‌ها)

تمرین و مشارکت در بحث

با توجه به آن‌چه در درس نمونه های گیمیفیکیشن و درس حاضر خواندید، یکی از مصداق‌های گیمیفیکیشن در فضای فیزیکی یا دیجیتال را که بیشتر مورد توجه شما قرار گرفته است، به صورت مختصر معرفی کنید. سپس توضیح دهید که چه انگیزه‌هایی انسان‌ها را درگیر ان بازی می‌کند.

علاوه بر آن‌چه در این درس مطرح شده، اگر انگیزاننده‌های دیگری هم برای درگیر شدن در گیمیفیکیشن به ذهن‌تان می‌رسد، به آن‌ها اشاره کنید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    زینب جمالی راد ، مریم رمضانی ، مجید زارع ، Leila Hosseini ، سین شین

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری طراحی برای تغییر رفتار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه طراحی برای تغییر رفتار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۴۶ نظر برای انگیزه های انسان‌ها در گیمیفیکیشن

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سامان کرمپور

    یکی از موفق ترین بازی سازی هایی که در فضای فیزیکی و در کشور سوئد و توسط شرکت Volkswagen انجام شده است در سایت TheFunTheory.com قابل مشاهده است.

    دو مورد از این بازی سازی ها به شرح زیر میباشد:

    -نصب تابلوهای کنترل سرعت در خیابان های سوئد و شرکت دادن خودروهایی که با سرعت مجاز رانندگی میکنند در لاتری(بخت آزمایی) که هزینه جوایز لاتری از وجه دریافتی از متخلفین تامین میشود.
    انگیزه هایی که در کاهش جرائم رانندگی در این بازی وجود دارد شامل موارد زیر است:
    جایزه گرفتن ، احساس موفقیت ، برتری بر دیگران.

    -قرار دادن سطل هایی مجهز به یک سنسور که وقتی آشغالی درونشان انداخته میشود صدایی مانند پرت کردن چیزی در چاهی عمیق و برخورد آشغال با ته چاه تولید میکنند.کارکرد "عمیق ترین سطل آشغال دنیا" شبیه به عملکرد بازی سازی در دستشویی های عمومی است که قبلاً در متمم مطرح شده بود.
    انگیزه اصلی برای شرکت افراد در بازی سطل عمیق حس سرخوشی و ماجراجویی و جالب بودن آن است.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .