Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


از برده داری تا مدیریت مدرن


تاریخچه مدیریت

زمانی که کیتلین روزنتال در مقطع پست دکترا در دانشگاه هاروارد، در مورد تاریخچه توسعه اقتصاد کسب و کار مطالعه می‌کرد، فکر نمی‌کرد مطالعات او نهایتاً به مباحثی مانند برده‌داری منتهی شود!

اما به نظر می‌رسید که دوران برده داری، نشانه‌های زیادی از نوآوری را در خود پنهان کرده است. این مطالعات که در قالب «از برده داری تا مدیریت مدرن: بررسی سرمایه داری و کنترل در آمریکا» منتشر خواهد شد، نکات آموزنده‌ی زیادی دارد.

ما هم مجبوریم مانند روزنتال توضیح دهیم که: «بدیهی است که آنچه در ادامه می‌خوانیم تاییدی بر برده داری نیست. اما مرور آنها، کمک می‌کند که در مورد روند تغییر تفکر در جهان و همینطور نقشی که مدل‌های اقتصاد و کسب و کار در ایجاد و توسعه تئوری‌های مدیریتی داشته‌اند، بهتر و بیشتر و دقیق‌تر فکر کنیم.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

روزنتال می‌داند که انتشار نتایج این تحقیقات، بحث‌ها و چالش‌های زیادی به همراه خواهد داشت. برخی او را به دفاع از برده‌داری و توجیه آن متهم می‌کنند و برخی دیگر او را به نقد سرمایه داری. اما روزنتال توضیح می‌دهد که:

 تحقیق من قرار بود فقط درباره تاریخ توسعه اقتصاد کسب و کار باشد. من ناخواسته به اینجا کشیده شدم. قرار نبود به این «میدان مین» سر بزنم! 

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سینا فروزشفر ، سعیده ، حمید م ، عارف تاسا ، باهره بروجردی

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۴ نظر برای از برده داری تا مدیریت مدرن

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    سمیه‌ی عزیز.

    شاید مهم‌ترین نکته در بحث‌های مدیریتی، تفکیک «فرهنگ»، «مدل ذهنی» و «ابزار» و «الگوهای رفتاری انسان» از هم باشه.

    الگوهای رفتاری انسان، در طول هزاران سال تغییر نکرده. به عنوان مثال، مهم نیست که در کجای جهان باشیم، حتی هزار سال بعد هم مانند ده هزار سال قبل، درد از دست دادن برای انسان‌ها بیشتر از لذت به دست آوردن است.
    یا اینکه انسانها در هنگام تنش، بیشتر به مکانیزم‌های احساسی پناه می‌آورند تا منطقی.

    اما بقیه موارد ممکن است از جایی به جای دیگر تغییر کنه.
    اگر حرف دنیل پینک رو اینطوری بخونیم که: «ساعات کار انعطاف پذیر» خوب است. ممکنه در جای دیگری با تقلید از اون به بیراهه بریم.
    اما اگر بخونیم که:‌«انسانها، تا حد مشخصی - که در هر فرهنگ و جامعه‌ای متفاوت است - از داشتن حق انتخاب و اختیار لذت می‌برند و احساس رضایت می‌کنند»، در اون صورت ممکنه ترجمه‌ی حرف دنیل پینک در شرکت شما، این بشه که آدمها علاوه بر چای، امکان قهوه خوردن هم داشته باشند(!).
    مثال من کمی Extreme است، اما مطمئنم که منظورم رو رسانده‌ام.
    به هر حال، علوم انسانی از هر علم دیگری می‌توانند جهانشمول‌تر باشند.
    همان دوستانی هم که امروزاز بومی‌سازی و تسلط فرهنگهای دیگر صحبت می‌کنند و نگران هستند، خودشون در تلاش هستند که فرهنگ و باورهای خودشون رو به تمام جهان صادر کنند. به عبارتی، به نظر می‌رسه که همه در پس ذهنمون می‌دونیم که انسان،‌انسان است!
    ------------------------
    محمدرضا شعبانعلی

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .