Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کارن هورنای | زندگی عصبی و تأمین امنیت اجتماعی


مرور اندیشه ها و زندگی نامه کارن هورنای

کارن هورنای (Karen Horney) را می‌توان روانشناس آلمانی نیمه‌ی اول قرن بیستم دانست. با وجودی که کارن هورنای در رشته‌ی پزشکی تحصیل کرد، تقریباً هیچ‌کس او را عضوی از جامعه‌ی پزشکان محسوب نمی‌کند و عنوان روانشناس و روان‌درمان‌گر بسیار برای او مناسب‌تر است.

هورنای در اواخر قرن نوزدهم (۱۸۸۵) به دنیا آمد. اما بخش مهمی از کارها و مطالعات و نوشته‌هایش، در سال‌های بعد از ۱۹۳۰ (تا سال مرگش  در ۱۹۵۲) تألیف و تدوین و منتشر شده‌اند و به همین علت، ما او را با عنوان روانشناس نیمه‌ی قرن بیستم توصیف کردیم.

هنگام حرف زدن درباره‌ی کارن هورنای باید به خاطر داشته باشیم که در زمان درگذشت فروید، هورنای ۵۴ ساله بود و به بیان دیگر، بخش مهمی از دوران شکوفایی هورنای، با دوران اوج فعالیت‌های فروید، همزمان بوده است.

هورنای هم از پیروان اندیشه‌ی فروید بود و تا آخر عمر هم، بر همین عقیده باقی ماند. اما در صدد بود بخش‌هایی از نظرات فروید را اصلاح یا تکمیل کند و از این رو، بسیاری از فرویدی‌ها او را در دهه‌های آخر عمرش، پیرو مکتب فروید نمی‌دانستند.

هورنای، از این منظر با فروید هم‌فکر بود که:

  • انرژی‌های متعددی در درون ما وجود دارند که با یکدیگر در تعارض هستند و بسیاری از رفتارهای ما، حاصل این تعارض درونی است.
  • بخش مهمی از تصمیم‌ها و رفتارهای ما، در ناخودآگاه‌مان ریشه دارد و خودمان هم نمی‌توانیم به درستی علت و محرک اصلی آن‌ها را درک و تحلیل کنیم.
  • اثرات دوران کودکی، تا بزرگسالی و گاه تا مرگ، با ما همراه می‌مانند.

اما معتقد بود که مکتب فروید، در دو حوزه نگاه افراطی دارد:

  • تأکید بیش از حد بر نقش میل جنسی در شکل‌گیری شخصیت و رفتار
  • تأکید بیش از حد از سهم غریزه در شکل‌گیری شخصیت

بنابراین می‌توانیم به صورت خلاصه نقش کارن هورنای را به شکل زیر توصیف کنیم:

نقش محیط در شکل گیری رفتار

به عبارت دیگر، هورنای از جمله افرادی است که تأکید می‌کنند شخصیت تا حد زیادی، محصول محیط اجتماعی است.

به این موارد – که هورنای در نوشته‌های خود فهرست می‌کند – توجه کنید:

  • کمبود عشق
  • کمبود تحسین دیگران
  • دعواهای میان پدر و مادر
  • حس طرد شدن توسط اطرافیان
  • افسردگی
  • احساس بی‌ارزشی
  • ابهام در شرایط محیطی و وضعیت آتی

هورنای توضیح می‌دهد که چنین وضعیت‌هایی به سادگی می‌توانند ما را به وضعیت نوروتیک و عصبی برسانند و اگر فردی در اثر چنین عواملی به وضعیت عصبی رسید، چرا باید این‌ها را نادیده بگیریم و ریشه‌های غریزی و مواردی مانند سرکوب میل جنسی را به عنوان مولد وضعیت عصبی فعلی در نظر بگیریم؟

بخشی از زندگی حرفه‌ای هورنای، در شرایط رکود اقتصادی گذشت و بسیاری از بیماران و مراجعین او، با مشکلاتی مثل ناامنی شغلی و بدهی‌های بانکی و مواردی مانند این‌ها دست و پنجه نرم می‌کردند.

هورنای، همین مشکلات و ابهامات را برای به‌هم ریختن احساسات و بروز رفتارهای عصبی کافی می‌دانست و بر همین اساس، تأکید می‌کرد که نباید نقش شرایط محیطی را در بیماری‌های روانی نادیده بگیریم و صرفاً به کند و کاو گذشته‌های دور و غرایز سرکوب‌شده و عوامل بیولوژیک مشغول شویم.

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های خودشناسی و شخصیت شناسی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های خودشناسی و شخصیت شناسی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با فعال کردن عضویت ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری نیز دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

فهرست درس‌های متمم

شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به درس‌های مشاوره مدیریت علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

  تحلیل رفتار متقابل | زندگی شاد | افزایش عزت نفس

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کاریزما | مدیریت استرس

  تصمیم گیری | روانشناسی پول | استعدادیابی | رابطه عاطفی

  یادگیری | تحلیل رفتار متقابل | هوش هیجانی | مهارت ارتباطی

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

کتابهای کارن هورنای

در ادامه می‌توانید عناوین برخی از کتابهای کارن هورنای را ببینید. نام فارسی که در کنار نام انگلیسی آمده، بر اساس عنوان‌هایی است که مترجمان در زبان فارسی برای کتاب‌های او برگزیده‌اند:

Neurosis and Human Growth (عصبیت و رشد آدمی)

Our Inner Conflicts (تضادهای درونی ما | تعارض‌های درونی ما)

The Neurotic Personality of Our Time (شخصیت عصبی زمانه ما)

Feminine Psychology (روانشناسی زن)

Self-analysis (خودکاوی)

New Ways in Psychoanalysis (راه‌های نو در روان کاوی)

توضیح: این درس با مرور دو کتاب تضادهای درونی ما و شخصیت عصبی زمانه‌ی ما، و نیز کتاب ایروینگ سولومون با عنوان Karen Horney & Character Disorder تنظیم شده است.

بعد از خواندن این درس چه کار کنم؟

  می‌توانید جملاتی از کتاب شخصیت عصبی زمانه ما را بخوانید که در قالب پاراگراف فارسی متمم ارائه شده است.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مرتضی نعمتی ، شهرام احمدی ، بهناز جهانگیرزاده ، کیمیا ماجان ، مهناز تاجیک

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مکاتب شخصیت شناسی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مکاتب شخصیت شناسی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹۹ نظر برای کارن هورنای | زندگی عصبی و تأمین امنیت اجتماعی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد حسین

    سلام به همه دوستان متممی
    بعد از مدتها گشت زدنهای بدون برنامه در سایت متمم.تصمیم گرفتم یکی از درسها رو که برام جالبتر بود به صورت جدی مطالعه کنم و باهاش پیش برم و شخصیت شناسی برام شروع خوب و مفیدی بود.
    همین جا با کارن هورنای آشنا شدم.در موردش تحقیق کردم و زندگی اش برام خیلی جالب بود. مشکلات زیادی که در زندگی خصوصیش داشته ولی هیچکدام مانع نشده که از پیشرفت در کار و تحصیل باز بمونه. سعی کردم نسخه های اصلی کتابهاش رو پیدا کنم تو اینترنت و چندتایی رو یافتم.دوتا از کتابها رو خوندم :
    Our Inner Conflict
    Neurosis and Human Growth
    خوندن کتابها اگر با استاندارد محمد رضا حساب کنیم خیلی طول کشید(5 6 ماه !!!) ولی به نظرم نمیشد سریعتر خوند این کتاب رو چون به طور عجیبی ذهن رو درگیر خودش میکنه هر چی با کتاب جلوتر میری بیشتر به علت و ریشه رفتارهایی که 3دهه در زندگیت از نزدیکان و غریبه ها دیدی و خودت انجام دادی فکر میکنی و ناخودآگاه شروع میکنی به تحلیل کردن و چیدن پازل.همین باعث شد که نشه این کتابها رو زود تموم کنم.حتی تصمیم دارم دوباره بخونم کتابها رو چون به نظرم کتابها برای چندین بار خوندن نوشته شده :)) چند نکته که به نظرم میاد رو اینجا مینویسم:

    مطالب کتاب خیلی ساده و قابل فهم توضیح داده شده و همین نشون میده خانم هورنای زنی بسیار تواناست چون حاصل سالها مطالعه و کار کلینیکی در مورد پیچیده ترین مشکلات انسان رو خیلی خوب برای خواننده عام توضیح میده.
    از نظر من 30 ساله، کتابهای خانم هورنای کاملا مناسب شرایط الان ایران هست درسته حدود 70 سال قبل برای جوامع غربی نوشته شده ولی الان شاید یک دهه هم نباشه که اون نوع فرهنگ زندگی صنعتی و شهرنشینی در ایران همه گیر شده(شهر داشتیم ولی سبک زندگی شهرنشینی نداشتیم)؛پس به نظرم برای خواننده امروزی در ایران خیلی میتونه مفید باشه.
    به نظر میاد نویسنده عقیده دارد که خصوصیات نوراتیک در انسان بر روی یک طیف قرار میگیرد و بسیاری از مردم با درجات مختلف از عصبیت(در شکلهای مختلف آن) رنج میبرند.

    پی نوشت: همین هفته هم تمام کتابهای کارن هورنای که در ایران منتشر شده خریدم تا در کتابخانه داشته باشم و جلو چشم باشد و به مرور آنها ترغیب بشم:)

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .