Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تجربه تلخ چپ دست‌ها در دنیای راست دستها


دنیای تلخ چپ دست ها - زنگ تفریح - متمم - محل توسعه مهارتهای من

 بین پنج تا ده درصد جمعیت جهان را چپ دست‌ها تشکیل می‌دهند. منتشر کنندگان این آمارها، هنوز به اتفاق نظر نرسیده‌اند و به نظر می‌رسد اینکه محقق خودش چپ دست باشد یا نه، در نتیجه آمار نقش دارد! نشریه Scientific American تعداد چپ دست‌ها را تا ۱۵٪ هم اعلام کرده است. البته جالب اینجاست که تعداد چپ دست‌ها در میان آقایان، دو برابر خانم‌هاست.

ظاهراً مهم‌ترین عامل در تعیین چپ دستی و راست دستی، عوامل ژنتیکی است. چنانکه اگر پدر و مادر هر دو چپ دست باشند، احتمال چپ دست بودن فرزندشان ۵۰٪ و اگر هر دو راست دست باشند، احتمال چپ دست بودن فرزندشان حدود دو درصد است (یک اینفوگرافی جالب در این زمینه تنظیم شده که پیشنهاد می‌شود ببینید). کورن استنلی، در مقاله‌ای تحت عنوان سندرم چپ دستی،‌ اشاره کرده است که ترکیب چپ دستان و راست دستان از لحاظ تعداد، در سی هزار سال اخیر تغییر جدی نداشته است.

در مقاطع مختلف تاریخی،‌ بسته به مذهب و نگرش و باورهای حاکم، چپ دست‌ها را نماد شیطان،‌ عصیان، جنایت‌کار بودن و همجنس باز بودن می‌دانسته‌اند.

احتمالاً می‌دانید که چپ دست‌ها یک روز جهانی هم به خود اختصاص داده‌اند و آن روز، سیزدهم آگوست است. ملیسا راث در کتاب خود تحت عنوان «چپ دست‌ها چگونه در دنیای راست دست‌ها زنده می‌مانند» اشاره می‌کند که چپ دستهای فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها، ۲۶٪ ثروتمند‌تر از راست‌ دست‌های همان دانشگاه هستند. البته به دلیل جامعه‌ی آماری آمریکایی این تحقیق، احتمالاً در کشورهای دیگر، الزاماً چنین نتیجه‌ای برقرار نباشد.

اما به هر حال، مستقل از تمام مجادله‌های علمی و مذهبی و تاریخی، بر سر چپ دستی و راست دستی، یک واقعیت انکارناپذیر وجود دارد: دنیا، برای راست دستان، ساخته شده است. چپ دست‌ها، در خیلی از معمولی‌ترین بخش‌های زندگی هم، با چالش مواجه هستند. اگر چه شاید، مواجهه‌ی دائمی با این چالش‌ها برای آنها عادی شده باشد و حتی فراموش کرده‌ باشند که بسیاری از مشکلات امروز آنها در استفاده از روزمره‌ترین وسیله‌های زندگی، صرفاً ناشی از زندگی در دنیای راست دستان است.

 

۱ – سوراخ های دسته‌ی قیچی یک اندازه نیستند. آنها برای راست دستان طراحی شده‌اند.

worth-product-for-left-handed-motamem-6

۲- زونکن‌ها و بسیاری از مکانیزم‌های دفترهای فنری مشابه، برای راست دستان طراحی شده‌اند.

 

worth-product-for-left-handed-motamem-1

۳- دکمه شاتر در عموم دوربین‌های عکاسی در سمتی قرار می‌گیرد که راست دستان راحت‌تر آن را فشار دهند. چپ دستان هنگام عکس گرفتن (اگر امکان تاچ روی صفحه نباشد) با لرزش دست روبرو می‌شوند.

worth-product-for-left-handed-motamem-4

۴- چپ دست‌ها و ماجرای صندلی‌های کلاس و مدرسه و دانشگاه، چیزی است که همه قبلاً به آن توجه کرده‌اند.

worth-product-for-left-handed-motamem-3

۵- دنده و جالیوانی داخل ماشین هم برای راست دست‌ها طراحی شده است. مگر اینکه در انگلیس زندگی کنید.

worth-product-for-left-handed-motamem-7

 

۶- قسمت صفحه کلید عددی در سمت راست کی بورد،‌ همیشه یک فضای زائد غیر قابل استفاده برای چپ دست‌هاست. دکمه‌های پرکاربرد را هم در جایی قرار داده‌اند که چندان به آن دسترسی ندارند!

worth-product-for-left-handed-motamem-8

 

۷- این بار که متر اندازه‌گیری کنار دستتان بود، کمی دقت کنید تا متوجه شوید که چپ دست‌ها، حتی برای در دست گرفتن متر هم مشکل دارند!
worth-product-for-left-handed-motamem-9

۸ – پلی استیشن و همه بازی‌های مشابه، عمدتاً برای راست دستان طراحی شده است. معدود شرکت‌هایی هستند که برای چپ دست‌ها هم گزینه‌های خاص ارائه می‌کنند.

worth-product-for-left-handed-motamem-10۸- در بانک‌ها، عموماً خودکارها را به شکلی می‌گذارند که راست‌ دست‌ها راحت تر بردارند. چپ دست‌ها فقط جایی شانس دارند که مشتری مداری خیلی مهم نیست و خودکار را بی حساب و کتاب جلوی مشتری می‌اندازند و قرار می‌دهند! (در کشورهای توسعه یافته که خیلی به مشتری توجه می‌شود، تلاش می‌کنند که خودکار از لحاظ دسترسی در محل مناسبی باشد!)

pen-string-e1376392733983-630x394

قطعاً سختی‌های چپ دست‌ها، بیشتر از موارد فوق است.

از این اقلیت پنج یا ده یا پانزده درصدی تقاضا می‌کنیم به رغم تمام سختی‌ها و موقعیت نامناسب صفحه کلید و سایر موانع، اگر موارد دیگری را می‌بینند که در فهرست بالا مورد اشاره قرار نگرفته، در قسمت پایین این نوشته مورد اشاره قرار دهند.

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹۳ نظر برای تجربه تلخ چپ دست‌ها در دنیای راست دستها

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : حمید

    از زمانی که مدرسه رفتم احساس کردم با بقیه فرق دارم .آن روزها مثل الان صندلی های یه نفره نبود. نیمکت هایی بودند که  سه نفر ! دانش اموز را با هزاران زور و فشار در ان جا می دادند . آن روزها به صورت غریزی دوست داشتم همیشه سر نیمکت های که سمت چپ شان آزاد بود بنشینم . برای سر نیمکت نشستن  چه خون هایی که ریخته نمی شد .اما من نه به دنبال فرمانروایی بر نیمکت بودم و نه خوی دیکتاتوری داشتم. دست خودم نبود باید سر نیمکت می نشستم. تا احساس راحتی داشته باشم . آن روزها نمی دانستم من با  بقیه فرق دارم و فکر می کردم  که این یه حس برتری جویانه هست .اما قضیه به اینجا خلاصه نمی شد .مصیبت آن زمانی اتفاق می افتاد که من ،دانش اموز وسط یا آخر نیمکت قرار می گرقتم .به دلیل همجواری دست چپ من و دست راست همکلاسی بغل دستی ، آرنج هایمان در هنگام نوشتن مشق در سر کلاس به هم برخورد می کرد و چه سرهایی که نشکست! و چه دفتر مشقی هایی که پاره نشد !. دوران کودکی به همین منوال با تمام خاطرات خوبش گذشت و من هنوز نفهمیدیم که یک چیزم  با بقیه فرق دارد.تا بزرگتر شدم  و با مفهوم واژه بسیار زیبا و دل فریب" تقلب "اشنا شدم .دست چپ بودن گرچه برای ما نان نداشت اما برای خیلی از همکلاسی ها یم آب داشت .من به دلیل دست چپ بودن مجبور بودم برگه امتحانی را 90 درجه بچرخانم تا روی نیمکتی که برای دست راست ها ساخته شده بود بتوانم بنوسیم .آن روزها صندلی سمت راست من، برای خود سر قفلی داشت .اگر نفر سمت راستی  مهارت کافی در کپی کردن را داشت به راحتی می توانست تقریبا تمام صفحه را بنویسد .دوران تحصیل تمام شد و حسرت یک خط تقلب نوشتن از روی  دست کنار دستی به خاطر چپ دست بودن و زاویه نشستن و عدم دید مناسب  همیشه بر دل ماند. البته شاید من، از مهارت کافی برخوردار نبودم .(: .بزرگتر شدم و هنوز نفهمیدم که یک چیزمن با بقیه فرق دارد .زمانی که در کارهای تاسیساتی به برادرم و دوستم افشین  کمک می کردم و می دیم با چه چابکی نوار چسب و تفلن و اچار  را می پیچند .همیشه حسرت می خوردم که چرا من نمی توانم به آن چابکی و سرعت انجام دهم. اگرچه سعی می کردم با هزار بدبختی و وتعویض وضعیت خود نسبت به تجهیز خودم را به سرعت انان برسانم. اما همیشه شانس با من همراه نبود و در بیشتر مواقع به دلیل دسترسی از سمت راست به تجهیزات، دست چپ  من به هنگام چرخاندن ،یا به تجهیزات کناری گیر می کرد یا به دیوار مجاور .روزها گذشت و ما خودمان را  با زندگی راست دست ها وفق دادیم. سالها گذشت و هرگز احساس نکردم با بقیه متفاوت هستم تا زمانی که  کنکور فرا رسید و در گزینه معلولیت ها!!، گزینه چپ دست را دیدم .  تا آن زمان کسی از من نپرسیده بود  راست دست هستم  یا چپ دست از آن روز فهمیدم که یک چیز من با بقیه فرق دارد.از آن روز بود که فهمیدم ،من هم  جزء اقلیت ها هستم .اما چپ دست بودن فقط به پر کردن سمبلیک  آن گزینه منتهی شد و هرگز در هیچ آزمونی به درد من نخورد، که نخورد . بگذریم ،دست چپ بودن به مشکلات استفاده کردن ار تجهیزاتی مثل موس، قیچی. کیبورد و هزاران تجهیزی که برای راست دست ها ساخته شده اند، خلاصه نمی شود بلکه در تمام زندگی ما جاری است .در راه رفتن، بوسیدن، نشستن پشت میز در رستوران و مهمانی و ...تاثیر گذاشته است .ما دست چپ ها انسان های سازگاری هستیم .در دنیایی که برای راست دست ها ساخته شده است زندگی میکنیم با کمترین ادعایی.آنقدر کم ادعا که حتی نزندیک ترین افراد هم تفاوت های ما را نه حس می کنند ونه متوجه می شوند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .