Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


داستان کسب و کار – چالش استراتژیک در تاریخچه IBM


داستان IBM

در اوائل دهه نود میلادی، شرکت International Business Machines  یا همان IBM بزرگترین شرکت کامپیوتری جهان بود. درآمد سالیانه این شرکت در آن مقطع زمانی به بیش از ۶۰ میلیارد دلار بالغ می‌شد. اما به نظر می‌رسید سالهای طلایی برای IBM به تدریج رو به پایان می‌رود. در پایان سال ۱۹۹۱، شرکت IBM برای اولین بار ضرر ۲ میلیارد دلاری خود را ثبت کرد. این ضرر هر سال نیز افزایش یافت تا در نهایت در پایان سال ۱۹۹۳، IBM ضرر انباشته‌ای در حدود ۱۶ میلیارد دلار را اعلام کرد.

زمانی که مشاوران استراتژی، وضعیت شرکت را در آن مقطع زمانی بررسی کردند، مشاهده شد که اکثر پارامتر‌های مربوط به وضعیت استراتژیک شرکت، مثبت هستند:

  • سهم بازار بالا
  • رضایت بالای کارکنان و برنامه‌های حمایتی خوب
  • محصولات مطمئن (اگر چه الزاماً پیشتاز نبودند)
  • روابط نزدیک با دولت‌های مختلف در دنیا
  • منابع مالی گسترده
  • کارخانجات مدرن و بزرگ در سراسر جهان

اما وقتی که استراتژیست‌ها به بررسی دلایل زیان‌دهی شرکت پرداختند، اشتباهات استراتژیک متعددی در تصمیم‌های مدیریتی شرکت آشکار شد. در ادامه به بررسی سابقه و روند تاریخی شرکت IBM می‌پردازیم.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

بحث تاریخچه IBM برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این مطلب، به سایر بحث‌هایی هم که تحت عنوان داستان کسب و کار مطرح می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  دوره MBA متمم

  اصول و فنون مذاکره

  آموزش فروش

  تفکر سیستمی

  کارآفرینی

ساختار سازمانی جدید در دهه نود

تا اوایل دهه نود، ساختار سازمانی شرکت IBM حول دو محور شکل گرفته بود:

الف) حوزه جغرافیایی: در هر کشور، یک سازمان مستقل به عنوان شعبه IBM در نظر گرفته شده بود. مدیریت شعب در هر کشور، اختیارات نسبتاً کافی و کامل داشتند تا محصولات و خدمات IBM  را بنا به نیازهای کشور، سفارشی و ارائه کنند.

ب) محصول: شرکت IBM محدوده وسیعی از کالاها و خدمات از کامپیوترهای بزرگ صنعتی گرفته تا نرم‌افزار و تجهیزات مخابراتی ارائه می‌کرد. هر محصول برای خود یک دپارتمان اختصاصی داشت و تصمیم‌گیری‌های مربوطه در همان بخش انجام می‌شد. در ساختار سازمانی جدید، تیم‌های خاصی بر اساس صنایع مختلف (نظیر صنعت نفت و گاز، صنعت بیمه و بانکداری، تولید، مخابرات و …) در نظر گرفته شد. و هر تیم، همه انواع کالا و خدمات مورد نیاز در آن گروه خاص را ارائه می‌کرد. این ساختار اصطلاحاً ISU یا Industry Solution Unit نامیده می‌شد. معیار سنجش موفقیت هر ISU هم، میزان فروش نبود. بلکه رضایت مشتری بود.

تمرین:

  • فرض کنید شما مدیر شرکت IBM هستید. در همان مقطع زمانی ۱۹۸۰ که تصمیم به عرضه کامپیوترهای شخصی می‌گیرید، نقاط قوت و ضعف شرکت IBM را ارزیابی کنید.
  • حداقل ۵ تصمیم استراتژیک شرکت IBM را ذکر کنید و درست یا نادرست بودن آن تصمیم‌ها را ارزیابی نموده و دلایل خود را شرح دهید.
  • اگر شما سال ۱۹۹۳ به مدیریت IBM منصوب می‌شدید، چه برنامه‌ای برای برون‌رفت از بحران ارائه می‌کردید؟
  • اگر شما در سال ۱۹۹۳ به مدیریت IBM منصوب می‌شدید، چه مأموریت و چشم‌اندازی برای شرکت تدوین می‌کردید؟
  • مزایا و معایب ساختار سازمانی مبتنی بر ISU را برای شرکت IBM بیان کنید.
  • خیلی از تصمیم‌های شرکت IBM در آن مقطع زمانی، به وضوح نادرست بوده است. تصمیم‌هایی که الان برای ما بسیار شفاف است. چرا باید شرکتی به عظمت IBM با به کار گیری برترین استعدادهای جهان، چنین اشتباهاتی را انجام دهد؟ آیا بروز این نوع اشتباهات برای شما قابل درک است؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    فرشید شفیعی ، اسدالهی ، محمدامین کاظمی فر ، ندا سنقری ، سیدحمیدموسوی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری داستان کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه داستان کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۶ نظر برای داستان کسب و کار – چالش استراتژیک در تاریخچه IBM

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : عبداله ایپکچی

    سلام. دوستانم همگی به خوبی پاسخ سوال ها را یک به یک مطرح کردند. اجازه میخواهم چند جمله مطرح کنم و از تکراری گفتن و اضافه گویی اجتناب کنم . تحلیل و تفسیر تاریخ بعد از وقوع جنگ ها ، شکست ها و پیروزی ها بسیار راحت است .این غول عظیم IBM به قول محسن نوری دایناسور یا به گفته من اسب آبی اگر intel و Microsoft را هم میخرید در ادامه با سیاست ها و روندهایی که داشت شاید نمی توانست با اوج پیشرفت علم الکترونیک و نداشتن تصویر درستی از آینده و عدم نرمش برای تغییر نگرش اش باعث می شد که چند سال بعد شرکت های رقیب دیگری با نام ها مثلا Ontel یا Elecsoft پا به عرصه تولید فن آوری می گذاشتند ودر سمت و سویی کار میکردند که علم و جامعه بشری به آن سو میرود . جهت شخصی سازی تکنولوژی .
    نقاط قوت آشکار است و گفتن ندارند ولی نقاط ضعف آنان نمی دانم دوستان مطالعات افزون تری از متن متمم دارند شاید در دوران رشد واوج و شکوفایی سخت افزار و نرم افزار ها وجود شبکه های وسیع اداری ضروری بوده اند در دورانی که هیچکدام از کشور های مصرف کننده و مردمانشان هیچکدام درک درستی از این پدیده های جدید نداشتند و لذا کادر های زیادی باید فعالیت می کردند تا این صنعت را به پیش ببرند . کار با دستگاه های قدیمی بسیار دشوار و تخصصی بودند . نرم افزار هایی که کار با آنها پوست آدم را میکند . یکی از دوستانم در یکی از دانشگاه های آمریکا بیولوژی میخواند و گریه میکرد که چگونه از نرم افزار های قدیمی و طاقت بر هنوز هم استفاده می کنند .و تشکیلات باید قدرت این را داشته باشد که مطابق با ضروریات شکل و محتوای خود را نیز تغییر دهد .کاری که مدیران IBM از انجام آن ناتوان بودند .

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .