Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


استراتژی افزایش سهم بازار یا افزایش سهم از کیف پول مشتری؟


سهم بازار یا سهم از کیف پول مشتری

سهم بازار ، شاید یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم دانش بازاریابی باشد. همه‌ی شرکت‌ها و سازمان‌ها ترجیح می‌دهند سهم بیشتری از بازار خود را داشته باشند. کافی است نگاهی به بازار موبایل بیندازیم تا ببینیم سامسونگ و اپل و ال جی و دیگران، چگونه برای افزایش سهم بازار خود تلاش می‌کنند. سهم بازار را گاه بر اساس ریال می‌سنجند.

ممکن است یک شرکت تولیدکننده‌ی مواد لبنی، اعلام کند که از هر ۱۰۰ تومان پولی که برای خرید ماست در ایران هزینه می‌شود، ۱۵ تومان به این شرکت پرداخت می‌شود (به عبارتی سهم بازار ۱۵ درصدی). از طرف دیگر ممکن است همان شرکت، بر اساس حجم تولید سهم بازار خود را ارزیابی کند و بگوید که از هر ۱۰۰ کیلوگرم ماست که در کشور خریداری می‌شود ۱۰ کیلوگرم آن از این شرکت است (سهم بازار حجمی ۱۰٪). اینکه سهم بازار بر اساس معیار حجمی کمتر از معیار ریالی است نشان می‌دهد که محصولات این شرکت از متوسط قیمت بازار گران‌تر هستند.

warning-green-longسهم بازار الزاماً مربوط به شرکت‌های انتفاعی نیست. حتی ممکن است یک موسسه خیریه هم علاقمند به اندازه‌گیری سهم بازار باشد و محاسبه کند که از هر ۱۰۰ تومان پولی که مردم به عنوان خیریه هزینه می‌کنند، چند تومان آن را به این موسسه پرداخت می‌کنند. البته بدیهی است برای یک موسسه خیریه، سهم بازار با هدف سودآوری نیست. بلکه صرفاً می‌تواند منعکس کننده میزان اعتماد مردم به آن مجموعه و همچنین آگاهی عمومی از فعالیت چنان مجموعه‌ای باشد.

استراتژی کسب سهم بازار، قطعاً می‌تواند در برخی سناریوها، یک استراتژی اثربخش باشد. اما چند نکته‌ی مهم وجود دارد که بی‌توجهی به آنها می‌تواند به تصمیم گیری نادرست و هزینه های بالا برای اجرای این استراتژی منجر شود:

 

نکته اول اینکه: روش اجرایی افزایش سهم بازار، باید بر اساس اینکه یک شرکت، در چه موقعیتی از بازار خود قرار دارد، انتخاب شود. به عنوان مثال، اگر شرکت اول یک صنعت، ماهیانه ۵۰ میلیارد تومان فروش و شرکت دوم همان صنعت ماهیانه ۵ میلیارد تومان فروش داشته باشد، استراتژی تبلیغات محیطی یا تبلیغات رادیو و تلویزیونی می‌تواند پرریسک و کم نتیجه باشد.

کافی است شرکت دوم سرمایه گذاری سنگینی انجام داده و یک کمپین تبلیغاتی ۳ میلیارد تومانی اجرا کند. شرکت اول، به سادگی با افزایش تبلیغات خود (که احتمالاً در حالت عادی هم چند برابر شرکت دوم است) می‌تواند تمام سرمایه‌ی شرکت دوم و تلاشهای آن را در اجرای کمپین تبلیغاتی ، شکست داده یا میزان اثربخشی آن را کاهش دهد.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

البته انتخاب استراتژی افزایش سهم از کیف پول مشتری ، ریسک های خاص خودش را هم دارد. در نوشته‌های بعدی در مورد راهکارهای درست اجرای این استراتژی و همینطور تهدید‌های مربوط به آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تمرین:

از نظر شما چه ریسک هایی در اجرای استراتژی افزایش سهم از کیف پول مشتری متصور است؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استراتژی کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه استراتژی کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۱ نظر برای استراتژی افزایش سهم بازار یا افزایش سهم از کیف پول مشتری؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : متین

    ریسکهای مربوط به استراتژی افزایش سهم از کیف پول مشتری :

    1-  امکان همجنس خواری در حوزه منابع استراتژیک به دلیل افزایش تعداد محصولات و عدم تمرکز منابع شرکت بر فروش محصولات قدیمی
    2-امکان همجنس خواری در حوزه محصولات در صورت تشابه محصولات جدید با قدیم
    3- عدم فروش محصولات قدیمی و از دست دادن مشتریان در صورت کیفیت پایین محصولات جدید
    4-مخدوش شدن تصویر برند ( هویت برند در ذهن مشتری براساس تمرکز کسب و کار بر محصولات خاصی شکل گرفته است).
    5-ممکن است حاشیه سود محصول جدید به اندازه حاشیه سود محصول قدیمی نباشد و همین امر موجب نارضایتی سهامداران شود.
    6-در صورتی که کسب و کار متمرکز بر گوشه‌ای از بازار باشد و یکی از مزایای رقابتی آن انعطاف پذیری عملیاتی و انطباق سریع با تغییرات سلایق مشتری باشد، گسترش سبد محصولات ممکن است باعث از دست رفتن این چابکی شود.
    7-عدم همسویی محصول جدید با شایستگی کلیدی کسب و کار از قدرت رقابت آن می‌کاهد.
    8-محروم شدن از مزایای مربوط به افزایش سهم بازار. به عنوان مثال با توجه به ماتریس آنسوف، اگر محصولی در حد سگ داشته باشیم و با سرمایه گذاری قادر به تبدیل آن به ستاره و در نهایت گاو شیرده باشیم، با چشم پوشی از تلاش برای افزایش سهم بازار، از این مزیت (تبدیل محصول سگ به گاو شیرده) محروم خواهیم شد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .