Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


بورس: کوسه‌های‌خشن یا پشه‌های‌مزاحم؟


بورس خرده سهام داران و سهام داران عمده

کافی است پای حرف فعالان بورس بنشینید. دو اصطلاح را زیاد می‌شنوید: سهامدارهای خرد. سهامدارهای بزرگ.‌ آنهایی که سرمایه‌ی کمی در بورس دارند، همیشه از سهامداران بزرگ مانند کوسه‌هایی یاد می‌کنند که تمام ماهی‌های کوچک بازار سرمایه را می‌بلعند.

هر وقت در بازار بورس، قیمت سهام به شدت افت می‌کند، پیش‌فرض سهامداران خرد این است که الان عده‌‌ای از همین کوسه‌ها، در حال لذت بردن از غذایی هستند که از این رکود و سقوط نصیبشان شده. به عبارتی پیش‌فرض عمومی بر این است که وقتی من در بازار بورس باخته‌ام حتماً کسی در این بازار برده‌ است و حتماً این فرد از گروه کوسه‌هاست!

همزمان با سقوط بازار بورس، کافی است پای حرف سرمایه‌داران بزرگ بورس بنشینید. آنها هم برای شما توضیح می‌دهند که همه چیز زیر سر همین خرده‌سهامداران است. کسانی که توانمندی بازی در بازار بورس را ندارند عدد‌های بزرگ را ندیده‌اند و رشد و سقوط را تجربه نکرده‌اند و وارد بازار بورس شده‌اند و با نخستین ضررها سهام خود را فروخته‌اند و بازار بیش از پیش آشفته شده است. در نگاه برخی از سهامداران بزرگ، خرده سهامداران مانند «پشه» هستند. جز مزاحمت خاصیتی ندارند و وقتی هم نیش زدند و رفتند، جایش تا چند روز می‌سوزد و درد می‌کند!

اما واقعاً برنده‌ی بازی «کوسه‌ها» و «پشه‌ها» کیست؟

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین:

چه مثالهایی از رفتار خرده سهامداران و سهامداران بزرگ در بازار بورس ایران دارید؟ لطفاً جز درمواردی که تصمیم‌های خود و اطرافیانتان را گزارش می‌دهید، از اسناد و مدارک مشخص استفاده کنید تا برای سایر دوستان نیز قابل پیگیری باشد. از مثال‌هایی که بار اتهامی نداشته باشد و با استاندارد «زبان زندگی» نوشته شوند، استقبال می‌شود.

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۰ نظر برای بورس: کوسه‌های‌خشن یا پشه‌های‌مزاحم؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علی غلام حسین زاده

    از انجایی که بورس ایران در سال (98) بیشتر افرادی که درش سرمایه گذاری کردن افرادی هستند که اموزش ندیده اند خیلی دچار رفتار گله ای ( در سهامدار های خرد ) شده است.

    یعنی بیشتر در صف خرید می خرند و در صف فروش می فروشند ! بدون اینکه استراتژی برای خود داشته باشند متاسفانه و از اون طرف سهامدار های بزرگ ( کوسه ها ) منتظر شکار اینطور لحظات هستند زیرا انها هم افرادی با تجربه هستندهم صبورند و هم برای خود استراژی مشخصی دارن
     درسی که از بورس ایران من گرفتم و خیلی برام مهم بود سهامداری در شرکت های بنیادی بود .

    و اگر دوست دارید وارد بورس شوید پیشنهاد من اول برای شما خواندن کتاب چگونه دو میلیون دلار بدست اوردم از نیکلاس دارواس هستش.و سپس آموزش هست که به صورت رایگان می توانید از سایت فراچارت استفاده کنید .

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .