Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


بیسوادی عددی چیست؟


سواد و بیسوادی عددی سایت متمم

اگر کسی در یک جمع بگوید: «رفتم و مدارک‌هایم را تحویل دادم…»، احتمالاً فردی پیدا می‌شود که تذکر دهد: «مدارک» خودش لغت «جمع» است آن را با «ها»، دوباره جمع نکن.

اگر کسی در یک جمع بگوید: «فاصله تهران تا چالوس حدوداً ۵ ساعت است»، به احتمال زیاد کسانی پیدا می‌شوند که تاکید کنند این مسیر را «سه ساعته» هم رفته‌اند. کسانی هم هستند که همان موقع اعتراض کنند که این مربوط به زمان‌های عادی است. وقتهایی بوده که آنها یک شبانه روز در جاده اسیر بوده‌اند تا به شمال رسیده‌اند.

ما حتی برای اینکه بفهمیم حافظ گفته بوده: «کشتی شکستگان» یا «کشتی نشستگان»،‌ بحث‌های زیادی کرده و مقاله نوشته‌ایم!

ما به «بیسوادی ادبی» حساس هستیم. اما «بیسوادی عددی» برای ما چندان دردناک نیست. حتی به سادگی در جمع دیگران اعلام می‌کنیم که «من با اعداد و ارقام راحت نیستم. اصلاً از بچگی دوست نداشتم!». کسی هم حس بدی نخواهد داشت. اگر بگویی از «شعر و ادبیات نفرت دارم» باید بیشتر توضیح دهی و اتهام سنگین‌تری را پذیرفته‌ای! به همین دلیل است که اگر از کسی بپرسیم: مالیات چند درصد درآمد دولت را تشکیل می‌دهد؟ می‌گوید: خیلی. اینها همه‌اش مالیات می‌گیرند! از همه می‌گیرند. از ما کارمندها بیشتر. از بازاری‌ها کمتر! یا وقتی بپرسیم: اگر درآمد نفتی را مستقیم بین همه‌ی ایرانیان تقسیم کنند به هر کس چقدر می‌رسد؟ می‌گوید: نمی‌دانم! اما زیاد! خیلی زیاد! ما روی نفت خوابیده‌ایم! این در حالی است که تعداد کمی از ما برآوردی از درآمد فروش و هزینه‌های استخراج نفت (که دو سال پیش حدود ۷ دلار به ازاء هر بشکه برآورد شده و در آینده می‌تواند تا ۳۰ دلار افزایش یابد) داریم.

همه راجع به خطر هواپیما حرف می‌زنیم. راجع به آلودگی هوا. راجع به زلزله خیز بودن ایران و دهها ماجرای جالب دیگر. اما کمتر به خاطر داریم که:

متوسط تعداد کشته شدگان هواپیما در ایران (طی پانزده سال اخیر) در سال کمتر از ۶۰ نفر بوده. به عبارتی تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای تهران حدوداً ۷۵ برابر تعداد مرگ و میر ناشی از سقوط هواپیما در کشور است. سالانه حدود ۱۰۰۰ نفر در ایران در آب خفه می‌شوند کمی تحقیق ساده نشان می‌دهد که آمار متوسط مرگ و میر ناشی از زلزله و مرگ و میر ناشی از سوختگی در ایران طی سالهای اخیر تقریباً برابر است. اما چرا آنقدر که در شبکه‌های اجتماعی در خصوص روش های حفظ جان در شرایط بروز زلزله مطلب می‌بینیم در خصوص آتش‌سوزی و مراقبت‌های مربوط به آن نمی‌بینیم؟ آمار مرگ و میر کودکان ناشی از اسهال در ایران به میزان قابل توجهی بالاتر از کل آمار مرگ و میر تصادفات جاده ای در کشور است! آیا به همان اندازه که از امنیت جاده‌ای گله‌مند هستیم، دغدغه‌ی بهداشت کودکان را هم داریم؟

 آیا مهم است که اینها را بدانیم؟ شاید مهم نباشد. اما مهم این است که ما علاقه‌ داریم در مورد مالیات و نفت و بانک و اقتصاد و زلزله و سقوط و تصادف و بهداشت و … صحبت کنیم، تحلیل کنیم و مهم‌تر از همه، تصمیم‌های زندگی خود را بر روی آنها بنا کنیم. نداشتن سواد عددی، میتواند منجر به تحلیل‌ها و تصمیم‌گیریهای نادرست متعدد شود.

در سری نوشته‌های افزایش سواد عددی، اصرار نداریم که همه‌ی ما، همه نوع اعداد و ارقام و آمار را حفظ کنیم. چنین کاری بیشتر به درد گفت و گوهای صمیمانه در مهمانی‌ها و شرکت در مسابقات تلویزیونی خواهد خورد! اما می‌خواهیم با روش‌هایی آشنا شویم که در حوزه‌های مورد علاقه‌مان، سواد عددی بیشتری پیدا کنیم. نداشتن سواد عددی، عامل اعتقاد ما به بسیاری از تصورات نادرست و خرافات، تصمیم‌های نادرست شغلی و کاری، استراتژی‌های ناکارآمد کسب و کار و در یک کلام کاهش کیفیت و کمیت در زندگی ماست.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    هدی حسینی فر ، Mina Mazloomi ، محمد هادی غفارپور ، سبا عظیمی ، ابوالفضل شیریکو

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سواد عددی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سواد عددی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۰ نظر برای بیسوادی عددی چیست؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : پیمان اکبرنیا

    رنجی که از بیسوادی عددی می‌بریم

    امروز در چند سایت خبری یک خبر عجیب خواندم. نمونه‌اش را در سایت الف بخوانید:

    http://alef.ir/vdchq6niq23nxxd.tft2.html?238377

    اگر بخوام به صورت خلاصه بگم در متن این خبر ادعا شده که یک کارآفرین روستایی موفق شده درآمد زیادی از راه ارائه خدمات اقامتی و ... به گردشگران خارجی کسب کنه. تا اینجای کار اشکالی نداره ولی بعد شروع کرده به پیش‌بینی‌ها و ادعاهای بی سر و ته:

    " برزگر حالا علاوه بر دهکده توریستی‌اش در تدارک یک تور عشایری با ١٥‌هزار سیاه چادر است. تور عشایری او تا‌ سال ٩٥ رزرو شده است و کارشناسان می‌گویند این تور می‌تواند درآمدزایی برزگر را به اندازه تمام صادرات نفت کشور برساند. "

    " زهرا استادی، کارشناس گردشگری می‌گوید اگر هزینه اقامت در دهکده عباس برزگر نصف قیمت گرانترین هتل خاورمیانه و حتی کمتر باشد می‌تواند معادل کل صادرات نفت کشور درآمد داشته‌باشد. با این حساب اگر برزگر به ازای هر شب اقامت در ١٥‌هزار سیاه چادر حدود ١٠‌هزار دلار دریافت کند تنها در یک روز‌ سال حدود ١٥٠‌میلیون دلار درآمد خواهد داشت. این درآمد در یک‌سال به حدود ٥٤‌میلیارد دلار می‌رسد که معادل درآمد نفتی ایران است. "

    خیلی جالبه که یک کارشناس گردشگری واقعا هیچ تصوری نسبت به اعداد نداره. برای اقامت در سیاه چادر شبی 10 هزار دلار! دریافت بشه بعد 15 هزار سیاه چادر قراره ساخته بشه و همزمان در کل سال سرویس بده به توریست‌ها. من واقعا نمی‌دونم اصلا تا به حال این کارشناس به یک کمپ هم مراجعه کرده؟ 15 هزار چادر دیده؟ یعنی مثلا باید بتونن به 60 هزار نفر خدمات بدن اون هم در حد شبی 10 هزار دلار؟ با چه امکاناتی؟ توی چه کشوری؟ با چه زیرساخت‌هایی؟ اصلا اگر این همه آدم دست‌شویی داشته برن فاضلابش چی میشه؟ برای پر شدن این چادرها هر روز ده‌ها هزار نفر باید با چه وسیله نقلیه‌ای به ایران و بعد به این محل برن؟

    میدونید 54 میلیارد دلار درآمد اون هم فقط از یک منطقه توریستی یعنی چی؟ سال 2013 درآمد کشور فرانسه از صنعت توریسم 56 میلیارد دلار بوده اون وقت یک روستا یا اصلا یک استان با چه منابع و استراتژی می‌خواد سالی 54 میلیارد دلار درآمد کسب کنه؟ گزارش زیر از وضعیت توریسم در جهان را ببینید تا عددها بیشتر براتون معنی داشته باشه:

    http://www.e-unwto.org/content/r13521/fulltext.pdf

    یک موقع‌هایی دوست دارم سرم رو بکوبم توی دیوار از خواندن مزخرفات توی مطبوعات! بعد برید نظرات مردم زیر خبر را هم بخونید. واقعا به عمق بی سوادی پی می‌برید. ما داریم توی نظام آموزشی‌مون چی یاد می‌دیم؟ کارشناس به چه کسی گفته میشه؟ چه کسانی الان دارن تو مطبوعات کار روزنامه نگاری می‌کنند که این گزارش را منتشر می‌کنند؟

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .