Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


مدل درآمد پرداخت بر اساس مصرف


پرداخت بر اساس مصرف

شما می‌توانید با پرداخت حق عضویت سالیانه، هر روز به محیط باشگاه انقلاب در شهر تهران بروید و در جاده‌ی سلامتی پیاده روی کنید. اما برای هر بار استفاده از پارکینگ، باید عدد ثابتی (مثلاً سه یا چهار هزار تومان) پرداخت کنید.

شما می‌توانید با پرداخت مبلغی بسیار جزئی، یک سیمکارت از همراه اول یا ایرانسل یا رایتل داشته باشید. اما برای هر دقیقه حرف زدن، باید مبلغ مشخصی پرداخت کنید.

به مسافرت می‌روید و دقیقاً به اندازه‌ی تعداد روزهایی که در هتل هستید، هزینه پرداخت می‌کنید.

مدل کسب و کار مبتنی بر پرداخت به اندازه میزان مصرف

این بار می‌خواهیم در بررسی نمونه‌های مدل کسب و کار، به کسب و کارهایی بپردازیم که مبنای فروش و مدل درآمدی خود را بر پایه‌ی پرداخت هزینه بر اساس میزان خرید یا مصرف، بنا کرده‌اند:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.
      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    امید توکلی ، سینا مرعشی ، ابراهیم هادیان ، مهنوش رضایی ، محمدرضا گلنسایی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدل کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدل کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹۱ نظر برای مدل درآمد پرداخت بر اساس مصرف

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    تمرین سوم:

    تا جایی که من می‌دونم و درگیر بوده‌ام، طی سالهای اخیر در ایران و جهان، نویسندگان محصولات خودشون رو به صنعت نشر در قالب دو مدل مختلف می‌فروخته‌اند:

    یک مدل واگذاری مالکیت معنوی کتاب به ناشر بوده. اینکه من برای یک کتاب، مثلاً چند میلیون تومان پول بگیرم و به دنبال زندگی خودم بروم. اینکه کتاب فروش رفت یا نرفت یا چند بار چاپ شد، دیگر دغدغه‌ی من نیست. اگر سود و زیانی هست برای ناشر است.

    مدل دوم، دریافت حق الترجمه یا حق التالیف بر اساس قیمت پشت جلد کتاب بوده. اینکه 5 تا 7 یا 10 یا 15 درصد قیمت پشت جلد با توجه به تیراژ فروش، به نویسنده پرداخت بشه. معمولاً ناشران با تقسیط این پول و مشروط کردنش (به فروش و مرجوعی پایین و ...) عملاً این مدل پرداخت رو کمی به PPU نزدیک می‌کنند (البته فقط نزدیک می‌کنند. چون به هر حال، هزینه‌ی ثابت فیلم و زینک و لیتوگرافی و کاغذ و چاپ و توزیع و ... بر عهده‌ی اونهاست. اما اگر از دید نویسنده نگاه کنیم، نویسنده بر اساس مدل PPU داره پول می‌گیره. فقط در بسته‌های 2000 یا 3000 یا 5000 تایی (تابع تیراژ).

    اما الان با توسعه‌ی عرضه‌ی دیجیتال، طی ماه‌های اخیر، آمازون مدل واقعی PPU رو داره تحت عنوان Direct Publishing اجرا میکنه. چیزی که شاید در آینده توسعه‌ی بیشتری پیدا کنه. اگر چه امروز برای اکثر نویسندگان، قابل درک یا تصور نیست.

    آمازون به نویسندگان میگه هر کسی که صفحه‌ای از کتاب شما رو به صورت آنلاین (روی کیندل) خوند، من به ازاء هر صفحه به شما مبلغ مشخصی رو می‌دم. نشریه‌ی آتلانتیک خیلی زیبا این مسئله رو گزارش و تحلیل کرده و نویسندگان خوش فکر گاردین هم، جنبه‌های مختلف این مدل رو بررسی کرده‌اند.

    گزارش‌ها و برآوردها نشون می‌ده که این عدد لااقل در آینده‌ی نزدیک، از 0.006 دلار به ازاء هر صفحه فراتر نخواهد رفت.

    به عبارتی، اگر من کتابی سیصد صفحه‌ای بنویسم و شما در پنج صفحه‌ی اول، کتاب من رو رها کنید، من فقط به اندازه‌ی مصرف شما معادل 3 سنت، پول دریافت خواهم کرد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .